Tramping a Posázavský pacifik
Ahoj kamarádi,
dneska tu mám pro vás takové malé povídání o cestě vlakem na vandr po legendární trati nazývané Posázavský pacifik
Posázavský pacifik
Posázavský pacifik - to je přezdívka tratí č. 210 a 212 z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou ...s odbočkou ze Skochovic do Dobříše. Největší slávu zažívala tato 157 kilometrů dlouhá železniční cesta za první republiky.
Zejména tehdejší prudký rozmach trampingu způsobil, že se obrovské množství pasažérů nevměstnalo ani do dvanáctivozových souprav 3. třídy, jezdících v přepravní špičce jedna za druhou. Na začátku 20.století se stal Posázavský pacifik důležitým článkem v rozvoji trampingu v okolí Prahy, protože zpřístupnil romantické scenérie v Posázaví, v okolí Dobříše a celých Brd.
Praha – Vrané nad Vltavou – Čerčany s odbočkou ze Skochovic do Dobříše
Jízda na nárazníku a na střeše
Nejodvážnější trampové pak dle pamětníků obsazovali také střechy a nárazníky přeplněných vagonů. Navíc cestující, kteří chtěli vystoupit v Libřici, museli nastupovat pouze do prostřední části vlaku, neboť začátek a konec dlouhé soupravy zůstávaly v této zastávce uvězněné v přilehlých tunelech.
Zrušená železniční zastávka Libřice (Foto z Wikimedia Commons - autor Elektracentrum )
Štercl: Do přírody kvůli tomuto vlaku
„Vlak byl tehdá pro nás vše. To bylo volání dálek, cizí kraje, výlety do lesů a k vodě. Těžko říct, jestli jsem jel z Prahy kvůli přírodě, nebo kvůli tomu vlaku," vzpomínal herec Jaroslav Štercl. „Už jen to čekání na vlak bylo ohromný. Vjížděl na branické nádraží za neustálého houkání a křiku průvodčích: ‚Ustupte!', protože kolejiště bylo plné cestujících. Když konečně vagony zastavily, byli jste dovnitř vtlačeni hrnoucím se davem. Lidé obsadili úplně všechno. Služební vůz, záchody, žebříky na střeše vozů i střechy samé. Odjezd vlaku se nedával výpravkou, ale povelem strojvedoucímu: ‚Trvale pískejte a pomalu zabírejte, jinak neodjedete.' Před prvním tunelem bylo třeba zastavit a sundat trampy ze střech, aby někdo nepřišel o hlavu. Za Jarovem zase cestující pobízeli lidi na stupátkách, aby zatlačili a přeplněný vlak se vůbec rozjel, protože trať tam má stoupání 15 promile," popisoval jízdu Štercl.
Zdroj: http://havlickobrodsky.denik.cz/kultura_region/zeleznicni-legenda-trampu-vozila-do-dalek-20121203.html
Ještě o trati
Trať z Prahy do Davle kopíruje pravý břeh řeky Vltavy, ve druhé části se vlní proti proudu Sázavy. Za Davlí začíná nejkrásnější úsek, vedoucí do Jílového u Prahy. Přestože byl dán do provozu v den s poetickým datem 1. máje 1900, stavba tak idylická nebyla.
Vyžádala si vybudování velkého počtu nákladných stavebních děl: vysokých náspů, hlubokých skalních zářezů, opěrných zdí, tunelů a nepočítaně vodních propustí. Mezi dvěma tunely vyrostl v blízkosti Jílového u Prahy Žampašský most, náš nejvyšší kamenný železniční most, dlouhý 109 a vysoký 42 metrů.
Posázavský pacifik je vlastně taková vlaková legenda a zejména o pěkných víkendech a v létě je hodně využívána cestujícími.
Tak ahoj