„Tu jako na povel se vymrštilo z podrostu na obou stranách paseky několik tuctů postav, které se řítily proti sobě s pronikavým řevem. Na jedné straně burácelo civilisované „hurrá“ kozodojské výzvědné čety, na druhé prastarý válečný pokřik trampů. Jako dvě vlny, hnané orkánem proti sobě, narazí na sebe, vzpění se a vystřiknou k obloze, tak se střetly oba oddíly v nejprudším běhu, ústa mužů se zpěnila a bojovníci bantamové váhy byli vymrštěni do výše. (…) Z hrdel zápasníků a podobně se derou zvířecí zvuky, takže sám otrlý, českými fi lmy otužený pan Štych se na chvíli odvrací a z jeho úst splývá povzdech: ,Jak hrozná jest válka!‘“
Bojová scéna z legendárního humoristického románu Dobrodružství šesti trampů Jaroslava Žáka a Vlastimila Rady líčí metaforicky potýkání se trampingu s paďoury, mastňáky, astrachány, měšťáky a dalšími netrampy vůbec. Jenže odpovídala tato literární nadsázka skutečnosti? Byl vzájemný vztah trampů a jejich okolí v minulosti opravdu tak jednoznačný? Odpovědět se pokusí čtyři studie věnované několika momentům zajímavého stýkání a potýkání trampů s „těmi druhými“ nejen v časech prvorepublikových, protektorátních či socialistických.
CHRONOLOGIE
1918 Nejstarší dochovaný doklad o založení trampské osady, počátek formování trampingu jako subkultury
20. léta Rozdělení trampingu na stanařskou a chatařskou větev
Přelom 20. a 30. let Sváry mezi levicovými a tzv. nepolitickými trampy
1931 Vydána vyhláška českého zemského prezidenta Huga Kubáta proti výstřelkům campingu a trampingu (tzv. Lex Kubát). Trampské demonstrace proti existenci vyhlášky, která byla nakonec Nejvyšším správním soudem zrušena v roce 1935.
Po roce 1945 V důsledku odsunu Němců expanduje tramping do pohraničních oblastí Československa
50. léta V souvislosti se státní protitrampskou propagandou ataky bezpečnostních složek vůči trampům a trampingu
1963 Bezpečnostní složky brutálně rozehnaly trampské potlachy v Mníšku pod Brdy a v Jetřichovicích
1969 Československá televize natočila seriál Dobrodružství šesti trampů podle prózy Jaroslava Žáka a Vlastimila Rady
1977 SNB plošně likvidovala přístřešky na trampských campech v Brdech, významném středočeském centru trampingu
1978 Na kanadském Yukonu zorganizovala parta trampů- -emigrantů první celosvětový trampský potlach
90. léta V Československu dochází k vnitřnímu oslabení trampingu jako subkultury, současně tramping proniká do zpřístupněných hraničních pásem
2000 Vyhlášen národní park v Českém Švýcarsku, významné oblasti severočeského trampingu, následně správa parku zahajuje likvidaci trampských campů a protitrampskou represi
2014 Dřevaři poničili brdský camp Zlaté dno, pietní místo věnované obětem nacistické okupace z řad trampů. Na základě trampských protestů majitelé lesa projevili politování a dohodli se s trampy na jeho obnově.
Do lesa na povolení?
Trampové tváří v tvář vlastníkům pozemků, lesnímu personálu a ochranářům
Odborná i laická veřejnost si dodnes láme hlavu, proč se právě v srdcích našich chlapců a dívek zrodila touha opustit pohodlí teplého domova a zamířit do nehostinných hvozdů, v nichž se ke svému spánku ubírali jen pod hvězdnatou oblohou...
Zápas o dobré jméno
Skauting a tramping v první československé republice
Když se Bob Hurikán rozhodl v roce 1940 rekapitulovat první dvě desetiletí českého trampingu, neváhal napsat: br. Svojsík mi byl opravdovým bratrem do nejposlednější doby. Ačkoliv junácké hnutí popsal jako dějinný předstupeň trampingu, sám byl jistou dobu zároveň skautským vedoucím a přispíval do skautských časopisů. Obě hnutí mohla žít v jedné osobě, protiklad mezi nimi nebyl nesmiřitelný. Sdílela spolu více, než si mnohdy sama připouštěla.
Sluníčko a tráva kazí dobré mravy
Vztah fašistické Vlajky k trampingu
Název článku sice odkazuje na text otištěný v roce 1932 v časopise „Vlajka“, ovšem vztah vlajkařů k trampingu byl mnohem komplikovanější, než by se mohlo zdát.
Trampové a takytrampové
Jednou z vlastností, které jsou charakteristické pro většinu subkultur, je povědomí o vlastní skupinové identitě. Tam, kde chybí pevná organizační struktura, ovšem mohou být její hranice mlhavé. Příslušnost ke skupině pak není dána nějakým průkazem, hodností nebo zápisem do seznamu členů. Stává se místo toho něčím, co se odvozuje z přijetí vnějších znaků, z chování jednotlivce a také z míry uznání, kterého se mu dostává od ostatních. Takové společenství je neustále dojednáváno a nemůže existovat bez trvalé diskuse o tom, co to znamená být „jedním z nás“. Následující text sleduje na příkladu dvou sond do třicátých a šedesátých let 20. století, jak byla podobná témata vnímána v rámci trampského hnutí.
Článek o předešlém čísle časopisu z r.2013 ... věnované trampingu ...naleznete zde
Ahoj